TIETOSUOJASELOSTE (päivitetty 10.1.2022)
Rekisterinpitäjä:
Eheytymisen Ilo
Lähderanta 20 B 28
02720 Espoo
Y-tunnus
Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö:
Niina Reina
Mitä varten henkilötietoja kerätään?
Koulutettu hieroja on nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö, jota koskee lainsäädäntö ja velvollisuus ylläpitää potilasasiakirjoja sekä salassapitovelvollisuus. Potilasasiakirjat ovat tärkeitä mm. potilaan hoidon suunnittelemisen, turvallisen toteuttamisen ja seurannan kannalta. Potilastietojen kirjaaminen palvelee myös potilaan ja terveydenhuollon ammattihenkilön oikeusturvaa. Potilasasiakirjojen perusteella on voitava mm. jälkikäteen selvittää hoidon ja toteutuneen toiminnan asianmukaisuus esim. potilasvakuutusta tai Valviraa varten. Potilasasiakirjoja ovat myös koulutetun hierojan jatkokoulutuksena toteutuvaan osteopatiaan liittyvät potilasta ja hänen hoitoaan koskevat dokumentit ja kirjaukset.
Muilta asiakkailta henkilötietoja kerätään asiakassuhteen hoitamista tai markkinointia varten. Asiakkaan tai potilaan yhteystietoja käytetään markkinointiin vain, jos hän on erikseen antanut siihen luvan esim. liittymällä Eheytymisen Ilon postitulistalle.
Tässä yhteydessä siis termi potilas tarkoittaa henkilöä, joka käyttää koulutetun hierojan palveluja mukaan lukien osteopatia oppilastyönä. Asiakas puolestaan tarkoittaa henkilöä, joka käyttää muita Eheytymisen Ilon tarjoamia palveluita, esim. Voice Dialogue -fasilitaatio. Sama henkilö voi olla sekä potilas että asiakas, jolloin häneltä kerätään kunkin palvelun kannalta tarpeelliset esitiedot ja tehdään palvelun mukaiset kirjaukset potilasasiakirjoihin tai muihin asiakastietoihin.
Mitä henkilötietoja kerätään?
Kenellä on pääsy henkilötietoihin?
Henkilötietoihin on pääsy Niina Reinalla, joka käyttää ja kirjaa tietoja voimassa olevan tietosuoja-asetuksen ja lainsäädännön mukaisesti tarjoamiinsa palveluihin liittyen.
Kuinka kauan henkilötietoja säilytetään?
Koulutetun hierojan toimintaan ja osteopatiaan oppilastyönä liittyviä potilasasiakirjoja tulee voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti säilyttää joko 12 vuotta potilaan kuolemasta, 120 vuotta potilaan syntymästä, jos kuolema ei ole tiedossa, tai 12 vuotta viimeisestä käyntikerrasta.
Muihin asiakassuhteisiin liittyviä tietoja säilytetään 2 vuotta viimeisimmän asiakaskäynnin jälkeen.
Säilytysajan umpeuduttua tiedot hävetetään asianmukaisesti.
Postituslistalla olevat sähköpostiosoitteet poistetaan, jos henkilö haluaa poistua postituslistalta tai sähköpostiosoite ei enää toimi.
Luovutetaanko tai siirretäänkö henkilötietoja muille tahoille?
Potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä, eikä niitä lähtökohtaisesti luovuteta muille osapuolille. Potilastietoja voidaan tarvittaessa luovuttaa potilaan kirjallisen pyynnön perusteelle toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle. Potilastietoja voidaan tarvittaessa luovuttaa viranomaisille voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti, esim. potilasvakuutuskeskukselle tai Valviralle. Henkilötietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.
Henkilötietoihin liittyvät oikeudet
Potilaalla tai asiakkaalla eli rekisteröidyllä henkilöllä on seuraavat oikeudet:
Oikeus saada tietoa henkilötietojen käsittelystä, eli käsittelyn on oltava läpinäkyvää.
Oikeus saada pääsy itseään koskeviin tietoihin. Rekisteröidyn tulee toimittaa pyyntö tietoihin pääsystä kirjallisena rekisterin pitäjälle. Tietopyyntöön vastataan mahdollisuuksien mukaan kuukauden kuluessa pyynnön saapumisesta, mikäli estettä tietojen luovuttamiselle ei ole (esim. tietojen saaminen loukkaisi muiden vapauksia tai oikeuksia, pyynnöt ovat perusteettomia tai kohtuuttomia, tiedon antaminen saattaisi aiheuttaa vaaraa rekisteröidyn terveydelle).
Henkilötietoja koskevien pyyntöjen yhteydessä reksiterinpitäjällä voi tarvittaessa pyytää pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä.
Henkilötietojen suojaus
Kaikkia henkilötietoja käsitellään huolellisesti ja voimassa olevan tiesuoja-asetuksen mukaisesti. Paperiset henkilötietoja sisältävät dokumentit säilytetään lukitussa tilassa olevassa lukitussa säilössä. Mahdollisista tietoturvaloukkauksista ilmoitetaan 72 h kuluessa tietosuojavaltuutetun toimistoon sekä tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneille henkilöille.